Saturday 13 October 2012

Apalah Nasib Rakyat Selangor Kerap Ditipu Hidup² #TolakPR


Amat malang bagi rakyat negeri Selangor khususnya para pengundi apabila Menteri Besar Selangor, Abdul Khalid Ibrahim tergamak menyatakan manifesto pembangkang pada Pilihan Raya Umum Ke-12 yang menjanjikan bekalan air percuma 20 meter padu pertama setiap bulan kepada pengguna domestik sebagaibukan satu perjanjian’.

Memang benar perakuan janji tersebut bukanlah satu bentuk perjanjian biasa yang perlu ditanda tangani antara pihak-pihak yang terlibat dan dalam hal ini antara pakatan pembangkang Selangor dan pengundi di negeri itu.

Namun, ia adalah tawaran parti yang bertanding kepada pengundi, jika menang dan memerintah. Jadi, manifesto setiap parti yang bertanding dalam pilihan raya adalah komitmen parti terbabit kepada rakyat jika hasrat memerintah menjadi kenyataan. Ia bukan sekadar manis di bibir. Itulah amalan pada setiap pilihan raya umum di negara kita. Amalan itu adalah amalan bersifat universal.

Manifesto menjadi antara komponen yang penting kepada pengundi untuk membuat keputusan menyokong atau tidak calon daripada parti yang berkenaan. Ia juga boleh meyakinkan pengundi.


Dalam kes di Selangor ini, nampak sangat tindakan pimpinan kerajaan Selangor memperbodohkan rakyat di Selangor. Apa yang jelas, Abdul Khalid tidak dapat memberi alasan apabila pelbagai pihak mempertikai keengganan pentadbiran kerajaan Selangor pimpinan PKR mengotakan pemberian air percuma kepada ratusan ribu penghuni pangsapuri dan kondominium atas alasan mereka masih menggunakan meter air pukal.

Kegagalan menunaikan janji itu yang disertakan dengan dalih yang cukup tidak masuk akal hanya memburukkan lagi tanggapan terhadap kelemahan pentadbiran Abdul Khalid.

Semalam, Abdul Khalid dalam satu kenyataan berkata, manifesto parti pembangkang pada Pilihan Raya Umum Ke-12 yang menjanjikan bekalan air kegunaan domestik secara percuma sebanyak 20 meter padu pertama setiap bulan tanpa menyatakan syarat pengguna mesti menggunakan meter individu, adalah 'bukan satu perjanjian'.

Abdul Khalid mengemukakan alasan itu bagi menepis kritikan pelbagai pihak yang mempertikaikan keengganan pentadbiran kerajaan Parti Keadilan Rakyat (PKR) Selangor memberikan kemudahan air percuma kepada ratusan ribu penghuni pangsapuri dan kondominium atas alasan mereka masih menggunakan meter air pukal.

Beliau juga kekal dengan pendirian tidak melayan tuntutan membayar tunggakan air percuma ditaksirkan mencecah RM300 juta setelah para penghuni kediaman bertingkat tersebut dinafikan hak menikmati kemudahan air percuma sejak Ogos 2008.

"Manifesto itu bukan satu perjanjian," katanya ringkas pada sidang akhbar selepas mempengerusikan mesyuarat Exco kerajaan negeri di sini hari ini.


Beliau ditanya mengenai sebab kerajaan negeri meletakkan syarat penduduk mesti menukar meter individu sebelum mendapat kemudahan air percuma sedangkan jelas tertera dalam manifesto pakatan pembangkang sebelum ini bahawa tawaran tersebut tidak menyebut tentang syarat meter individu atau pukal.

Baru-baru ini, Pengerusi Gerakan Prihatin Rakyat Selangor (GPRS), Datuk Sohaimi Shahadan memberitahu, para penghuni membabitkan 1,378 buah pangsapuri dan kondominium di beberapa daerah di negeri ini dikesan masih belum menerima kemudahan air percuma sebagaimana dijanjikan kerajaan PKR Selangor sejak Ogos 2008.

Kata beliau, perangkaan itu melibatkan sebanyak 479 buah pangsapuri di Petaling Jaya; Gombak (462) dan Klang (273) yang jika puratanya melibatkan 500 pemegang akaun perkhidmatan bekalan bagi setiap premis kediaman tersebut, maka keseluruhannya mencecah hingga 689,000 orang manakala jumlah tunggakan subsidi air percuma hampir RM300 juta.

Sohaimi turut menyelar tindakan kerajaan negeri yang menjadikan alasan mekanisme dan teknikal dalam penukaran meter air pukal kepada individu untuk mengelak menunaikan janji pemberian air percuma kepada rakyat.

Bagaimanapun, Abdul Khalid memberikan alasan syarat penukaran meter individu itu dilakukan memandangkan program penukaran meter individu sudah diarahkan kepada Syarikat Bekalan Air Selangor Sdn. Bhd. (Syabas) sejak 2007.

"Jadi, kita minta Syabas percepatkan pelaksanaan program tersebut. Pengumuman kita ialah hanya beri air percuma kepada mereka yang ada meter persendirian.

"Adalah lebih baik selesaikan pertukaran kepada meter persendirian kerana mereka akan terus mendapat pemberian air percuma," katanya.

Dalam pada itu beliau berkata, kerajaan negeri mempunyai program khusus bagi membantu golongan tidak berkemampuan yang tinggal di rumah pangsa kos rendah.

No comments:

Post a Comment